یک پنجره دو جداره دارای دو جداره شیشه ای است که در یک قاب قرار می گیرند تا یک ساندویچ شیشه ای با یک جیب هوا برای عایق کاری بهتر اتاق ایجاد کنند. گاهی اوقات از آن به عنوان پنجره دو جداره یا واحد شیشه عایق (IGU) یاد می شود.

پنجره تک جداره با یک ورق شیشه سبک قدیمی تری است که از آن زمان با پنجره دوجداره محبوب تر و کم مصرف تر جایگزین شده است . اگرچه پنجره های دو جداره به صورت تجاری در دهه 1950 معرفی شدند، اما در حدود دهه 1970 در خانه ها رایج شدند. پنجره های دو جداره در حال حاضر برای پنجره های جدید و جایگزین استاندارد هستند. پنجره های سه جداره گاهی در محیط هایی با آب و هوای سخت برای حداکثر عایق کاری توصیه می شود.


مزایای پنجره دو جداره
اگرچه شیشه به خودی خود یک عایق حرارتی نیست، اما می تواند یک بافر را از بیرون آب بندی و حفظ کند. پنجره‌های دوجداره مزایای قابل‌توجهی را در مورد بهره‌وری انرژی خانه ارائه می‌کنند و مانع بهتری در برابر دمای بیرون نسبت به پنجره‌های تک جداره می‌شوند.


شکاف بین شیشه در یک پنجره دو جداره معمولاً با یک گاز بی اثر (ایمن و غیر واکنشی) مانند آرگون، کریپتون یا زنون پر می شود که همگی مقاومت پنجره را در برابر انتقال انرژی افزایش می دهند. اگرچه پنجره های پر از گاز دارای قیمت بالاتری نسبت به پنجره های پر از هوا هستند، گاز متراکم تر از هوا است که باعث می شود خانه شما به طور قابل توجهی راحت تر باشد. بین سه نوع گازی که سازندگان پنجره ترجیح می دهند تفاوت هایی وجود دارد:

آرگون رایج ترین و مقرون به صرفه ترین نوع گاز است.
کریپتون معمولاً در پنجره های سه جداره استفاده می شود زیرا در شکاف های بسیار نازک بهترین عملکرد را دارد.
زنون یک گاز عایق پیشرفته است که بیشترین هزینه را دارد و معمولاً برای کاربردهای مسکونی استفاده نمی شود.

نکته
راه ساده برای دیدن پنجره های تک جداره یا دو جداره این است که یک آیتم (مانند خودکار یا مداد) را روی شیشه نگه دارید تا زمانی که انعکاس آن را ببینید. اگر یک انعکاس از مورد را مشاهده کردید، یک پنجره تک جداره دارید. دو انعکاس از آیتم نشان دهنده یک پنجره دوجداره است.

درک R-Values
مقادیر R به محصولات مختلف داده می شود تا به مصرف کنندگان کمک کند مقاومت حرارتی مورد انتظار مواد را درک کنند. اگرچه مقدار عایق یک پنجره را می توان به روش های مختلف اندازه گیری کرد، رایج ترین آنها سیستم R-value است. R-value مقاومت ماده در برابر انتقال انرژی را اندازه گیری می کند. هر چه عدد R بالاتر باشد، مقاومت بیشتر و مقدار عایق پنجره بیشتر می شود.


برخی از پنجره ها دارای یک لایه عایق مخصوص l ow-E (با انتشار کم) روی شیشه هستند که مقدار R را افزایش می دهد. این فیلم راه دیگری برای انعکاس انرژی گرمایی به داخل یا خارج از خانه اضافه می کند. پوشش های شفاف نازک روی پنجره از اکسید فلزی یا نقره ای تشکیل شده است که روی یک یا چند سطح شیشه ای اعمال می شود تا انتقال انرژی را کاهش دهد.


صفحه    هوا/گاز    پوشش    R-Value
تنها    هیچ یک    هیچ یک    0.9
دو برابر    پر از 1/2 اینچ هوا    هیچ یک    2.084
سه گانه    پر از 1/2 اینچ هوا    هیچ یک    3.226
دو برابر    پر از آرگون    Low-E (1 پوشش)    3.846
سه گانه    پر از آرگون    Low-E (1 پوشش)    5.433
نکته
یک پوشش لعاب کم E روی یک پنجره، اشعه ماوراء بنفش (UV) را منعکس می کند تا از محو شدن مبلمان و آثار هنری بهتر محافظت کند.

R-Values ​​دیوار در مقابل پنجره
در مقایسه، یک دیوار گل میخ استاندارد دو در چهار با عایق چوبی و تخته دیواری و سایدینگ چوبی دارای R-value از R-12 تا R-15 است که در مقایسه با سایر انواع مواد در انتهای پایینی در نظر گرفته می شود. سایدینگ تولیدکنندگان پنجره به توسعه فناوری‌هایی ادامه می‌دهند که به پنجره‌ها اجازه می‌دهد به R-ارزش بالاتر دیوارها نزدیک شوند.

نکته
R-value را با U-value اشتباه نگیرید. مقادیر R اثربخشی پنجره را در برابر حرارت مقاومت می کند. U-value تلفات یا افزایش انتقال حرارت را اندازه گیری می کند، اما این یک رتبه بندی نیست. مقادیر R رایج تر هستند. برای بهترین بهره وری انرژی به دنبال پنجره های با ارزش R بالا و با ارزش U کم باشید.

نکاتی برای بهبود کارایی پنجره
مهم نیست که چقدر خوب طراحی شده باشند، پنجره های دو و سه جداره همیشه می توانند برای از بین بردن اتلاف انرژی کمک کنند. در اینجا نکاتی برای کمک به بهبود کارایی ویندوز وجود دارد:

از پرده های حرارتی استفاده کنید: پرده های حرارتی ضخیم که در طول شب روی پنجره ها کشیده می شوند به طور قابل توجهی ارزش کلی پنجره را افزایش می دهند.
افزودن فیلم عایق پنجره : می‌توانید لایه نازک شفاف پلاستیکی خود را با چسب روی تریم پنجره بمالید. اعمال گرما از سشوار باعث سفت شدن فیلم می شود.
ضد آب و هوا : پنجره های قدیمی تر ممکن است دارای ترک های مویی باشند یا در اطراف قاب شروع به باز شدن می کنند. این مشکلات باعث می شود هوای سرد وارد خانه شود. استفاده از درزگیر سیلیکونی درجه بیرونی می تواند این نشتی ها را ببندد.
پنجره های مه آلود را تعویض کنید : پنجره هایی که بین دو شیشه مه آلود هستند مهر و موم خود را از دست داده و گاز به بیرون نشت کرده است. معمولاً بهتر است کل پنجره را تعویض کنید تا بازده انرژی اتاق خود را دوباره به دست آورید.